Svar: Komælk til baby/børn - ja eller nej?

22. juni 2013

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære du i Spanien

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå du er blevet forvirret og det er rigtig synd, at du har skulle til en anden læge, der har sagt noget helt andet end den læge, der ellers har fulgt din datter. Jeg ved ikke, hvordan lægesystemet er i Spanien, men umiddelbart vil jeg foreslå, at du får en ny tid hos jeres tidligere læge, som kender jer, og så skal du drøfte jeres situation med ham/hende.

Jeg arbejder efter Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens retningslinjer. Anbefalingen for et barn på 10 måneder er her, at hun tilbydes ca 500 ml mælk/mælkeprodukt dagligt. Hun bør stadig få modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år (ofte ammes hun eller får hun flaske 2 gange i døgnet) og derudover kan hun få lidt komælk f.eks. sødmælk eller lidt surmælksprodukt med (3.5% fedtindhold). Med mindre hun har mælkeallergi - så bør hun ikke få komælk og kan have behov for specielerstatning til hun er 3 år...

Efter 1 års alderen vil hendes behov for mælk være dækket ind, hvis hun får mindst 350 ml mælk dagligt (og max 500ml). Hun må stadig meget gerne blive ammet og komælksprodukter bør være af letmælkstypen (dvs. 1.5% fedtindhold).

Når man i Danmark anbefaler og vejleder forældre omkring kost til deres børn, så er det ud fra De Nordiske Næringsstofanbefalinger. Disse opdateres løbende ud fra ny viden og det seneste udkast til 5 udgave er fra 2012 - Nordic Nutrition Recommendations (NNR 5). De Nordiske Næringsstofanbefalinger tager udgangspunkt i den nuværende ernæringssituation i Norden.

Sødmælk/komælk indeholder især protein, fedt og kalk, hvilket børn naturligt har behov for. Men modermælk og modermælkserstatning er sammensat, så det passer rigtig godt til de mindste børn og i de fleste lande anbefaler man ikke sødmælk/komælk til børn under 12 måneder. Her er anbefalingerne i Danmark altså lidt anderledes.

I Danmark siger vi at børn fra 6 måneders alderen kan få små mængder sødmælk (max ½ dl.) og fra 9 måneders alderen kan de få en ...

Annonce

... "større mængde". Dette prioriterer vi her, fordi vi vægter meget højt, at børn så hurtigt som muligt kan spise det samme som den øvrige familie. Det betyder ikke at man skal begynde at give barnet en masse sødmælk, men er udtryk for, at hvis du f.eks. laver en kartoffelmos til hele familien og den er lavet på sødmælk, så kan I alle spise det samme... ligesom du også kan give din datter sovs osv. så hun spiser familiemad.

Det anbefales ikke at du fjerner forskellige fødevarer fra hendes kost uden at dette er aftalt med lægen og man har en begrundelse herfor - når du fjerner forskellige fødevarer fra kosten, så vil der være en risiko for at hun kommer til at mange vigtige næringstoffer og derfor ikke får det hun har behov for, for netop at vokse, udvikle sig og trives. Det er generelt vigtigt at hun får så varieret en kost som muligt, for at hun er dækket ind.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og det lyder ikke umiddelbart rigtigt at fjerne øllebrød, brød generelt og forskellige frugter ... Brød og gryn indeholder gluten, der er nogle proteiner, som kan udløse sygdommen Cøliaki. Det er en sygdom i tyndtarmen og den er kronisk og behandles ved at man undgår fødevarer der indeholder gluten. Men Cøliaki skal ikke forveksles med fødevareallergi og det er vigtigt ikke at sætte din datter på glutenfri diæt, hvis hun tåler gluten...

Da I forældre har Morphus Crohn og Colitis Ulcerosa kan der naturligvis godt være nogle arvelige hensyn at tage i forhold til kosten I tilbyder jeres datter og herunder måske også være nogle overvejelser omkring forebyggelse af Cøliaki. Men det er en lægeopgave at vurdere dette og det er generelt vigtigt ikke at udelukke fødevarer fra kosten, fordi det så kan blive sværere at stille en diagnose. Og det er vigtigt at det er en læge, der er specialiseret indenfor området - som rådgiver jer og ikke en "tilfældig vikar", som ikke ved nok om jeres datter og jeres familie:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og derudover vil jeg sende dig lidt forskellige link i en separat email:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder